Kiedy szatnie dla pracowników są obowiązkowe i jak je zorganizować?

Dostosowanie zakładów pracy do wymogów BHP to jedna z najważniejszych kwestii, wpływających na bezpieczeństwo, ale też komfort osób zatrudnionych w firmie. Częścią przepisów determinujących higienę pracy są szatnie dla pracowników. Kiedy powinieneś je zorganizować oraz jak je przygotować, aby były funkcjonalne, wygodne i bezpieczne?

Przede wszystkim musisz pamiętać, że szatnia powinna znajdować się w osobnym pomieszczeniu, wyraźnie oddzielonym od miejsca wykonywania obowiązków zawodowych. W ten sposób dajesz swoim pracownikom pełną swobodę przebierania się i zachowujesz odpowiednią higienę – tak dla samych osób zatrudnionych, jak i pomieszczenia pracy.

W jakich branżach powinny pojawić się szatnie?

Przepisy BHP nie są precyzyjne względem obowiązku przygotowania szatni dla pracowników i nie wymieniają konkretnych branż. Założenie ogólne jest takie, że osobne pomieszczenia do przebierania się i przechowywania odzieży dziennej powinny pojawić się tam, gdzie pracownicy muszą zmienić ubranie na robocze przed rozpoczęciem obowiązków zawodowych. O obowiązku przygotowania szatni mówi art. § 111 Kodeksu pracy.

W praktyce więc szatni nie musisz ustawiać w pomieszczeniach biurowych – tam np. wystarczą wieszaki na odzież wierzchnią (kurtki, marynarki). Z kolei obowiązek instalacji szatni pojawi się w fabrykach i podobnych przedsiębiorstwach zajmujących się np. przetwarzaniem drewna, tworzyw sztucznych, szkła, metali, zakładach przetwórstwa spożywczego, zakładach produkujących leki. Obowiązkowo szatnie muszą znaleźć się także w punktach opieki zdrowotnej (przychodnie, szpitale).

Szatnie dzielą się na kilka rodzajów, w zależności od wykorzystania:

  • Szatnia do przechowywania odzieży własnej – np. w szpitalach czy zakładach przetwórstwa żywności, gdzie odzież pracownika nie powinna mieć styczności z ochronną. Pracownik przechowuje tam wyłącznie odzież prywatną (odzież ochronna, pracownicza musi być w innej części).
  • Szatnie podstawowe – służą do przechowywania odzieży prywatnej i służbowej. Mogą pojawić się np. w fabrykach.
  • Szatnie przepustowe – tutaj pracownicy przechowują zarówno odzież prywatną, jak i służbową, jednak w dwóch częściach oddzielonych od siebie natryskami.
Szafa Sus 322w schowkowa metalowa socjalna bhp ubraniowa kolorowa szaro żółta

Jak zorganizować odpowiednią szatnię?

Odpowiednia organizacja szatni to znalezienie na nią odpowiedniego miejsca. Pisaliśmy już, że muszą być one oddzielone od części pracowniczej. Jednak warto zorganizować je w taki sposób, aby bezpośrednio po przebraniu się osoby zatrudnione znalazły się na hali produkcyjnej lub przetwórczej.

Dodatkowo przy szatniach powinny być ewentualne natryski do przemycia się zaraz po zakończonej pracy (lub przed, jeżeli wymaga tego sanitarne podejście do pełnionych obowiązków) oraz toalety. Nie zapominaj o odpowiednim umeblowaniu. Warto ustawić w szatni szafkę na apteczkę, aby w razie potrzeby udzielić pracownikowi skutecznej pierwszej pomocy. Oczywiście, w pomieszczeniu tym muszą być także szafki socjalne i ubraniowe.

Tu warto postawić nie tylko na szafy ubraniowe BHP, ale też szafki do przechowywania śniadania czy szafy skrytkowe. W ten sposób zwiększasz funkcjonalność pomieszczenia socjalnego.

Jakie szafki powinieneś wstawić do szatni dla pracowników?

Zacznijmy najpierw od typów szafek ubraniowych, które powinny znaleźć się w każdej szatni. Jakie rodzaje możesz tam zainstalować i jakie jest ich wykorzystanie?

  • Szafki BHP - szafy ubraniowe – specjalne, szczelne i wytrzymałe szafki, które służą do przechowywania zarówno odzieży prywatnej, jak i sterylnej, pracowniczej. Są odporne na działanie czynników zewnętrznych, ograniczają rozprzestrzenianie się drobnoustrojów oraz wilgoci.
  • Szafy ubraniowe typu L – znane często z basenów szafki, które przypominają strukturą literę L. Nadają się np. do przechowywania odzieży prywatnej pracowników i trzymania tam obuwia (dzięki szerszej części na dole lub na górze szafki.
  • Szafki socjalne – wśród tych szaf znajdziesz nie tylko zamknięte meble, ale też np. ławki z wieszakami do szatni podstawowych.
Szafa ubraniowa typu L Sul 32 metalowa szafka bhp

 

Pamiętaj, aby zainstalować w szatni również ławki, które ułatwią pracownikom przebieranie się na miejscu. Te powinny być wytrzymałe, odporne na ciężar oraz użytkowe (na tyle szerokie, aby korzystanie z nich było wygodne dla pracowników).

Jakie szafki sprawdzą się w zastosowaniu firmowym? Metalowa szafa BHP SUM 420 to duży, dwukomorowy mebel pracowniczy. Jest sztywna, ma otwory wentylacyjne i nadaje się np. do wykorzystania w firmach produkcyjnych. Pracownicy z pewnością docenią jej walory użytkowe, gdyż posiada przegródki na wszystkie typy ubrań oraz drobne rzeczy np. elektronikę. Do dużej, metalowej szafy warto dołączyć również szafkę 4-skrytkową SUS 322. To krótsza szafka, umożliwiająca np. pozostawienie odzieży lekkiej na czas wykonywania obowiązków zawodowych. Sprawdzi się w każdego rodzaju przedsiębiorstwie. Nie zapominaj również o ławkach. Ławka szatniowa BHP o długości 120 centymetrów z metalowym stelażem i drewnianym siedziskiem będzie odpowiednia dla pracowników z praktycznie każdej branży. Zapewnia wygodę przebierania się i odpoczynek w razie przerwy śniadaniowej w pomieszczeniu służącym do spożywania posiłków.

Przygotowanie szatni dla pracowników wymaga odpowiedniego podejścia, rozplanowania pomieszczeń w firmie, a także doboru mebli. Tworząc jednak wysokiej klasy miejsce socjalne, zapewniasz pracownikom większy komfort wykonywania obowiązków zawodowych. Warto więc do tej kwestii podejść poważnie, by wzbudzić zaufanie u podopiecznych i zwiększyć efektywność ich działania. 

Polecane produkty:

Apteczka metalowa AP 1

Zestaw szatniowy otwarty ZS 0, SZOS 0

Podwójna szafa pracownicza SUM 320 wst BHP 2 komory po 30 cm

Szafa ubraniowa typu L Sul 31 metalowa szafka bhp

Sklep internetowy Shoper.pl